Omgaan met televisie ZML

leerlijn omgaan met media ZML – televisie/dvd

ZML Omgaan met media

 

 

Niveau 1

Televisie/DVD

 

————————-

 

Niveau 2

 

1.02 Televisie/DVD

 

1.02 1 Zet de school-tv aan en uit

 

Â

 














 

 

 

Â

 

Â

 


 

   Â

 

Â

 

Â

 

Lesidee:

 

Doel: Zet de
school-tv aan en uit

 

Beginsituatie:
De leerling weet waar de aan/uit knop zit

 

Methode: televisie,
afstandsbediening

 

Belemmerende/bevorderende
factoren:

 

Â

 

Â

 

Altijd leuk om de leerling de televisie taak te geven.
Jij mag de tv deze week aan en uit zetten. (halen)

 

Verschillende knoppen neerleggen/tekenen en de tv knop
laten opzoeken. (knoppen krijg je bij reparatiecenra)

 

Kijk eens bij na uitzetten en weer aanzetten

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Niveau 3

 

1.02 Televisie/DVD

 

1.02 1 Wisselt op de tv van kanaal (met of zonder
afstandsbediening)

 

Â

 

Â

 

 

Â

 

Lesidee:

 

Doel: Wisselt
op de tv van kanaal (met of zonder afstandsbediening)

 

Beginsituatie:
De leerling kent de tekens van kanalen wisselen.

 

Methode: televisie,
afstandsbediening

 

Belemmerende/bevorderende
factoren:

 

Â

 

Â

 

Na het gewenste programma mag elke week een ander kind
even’ zappen’

 

Dit kan ook naar een videokanaal zijn!

 

Leer ze dat het wisselen van kanaal via de cijfers en
de pijltjes kan!

 

Â

 

Â

Â

 

Â

 

Â

 

Niveau 4

 

1.02 Televisie/DVD

 

1.02 1 Zet een televisie harder of zachter

 

Â

 

Â

 

 

Â

 

Â

 

Lesidee:

 

Doel: Zet een
televisie harder of zachter

 

Beginsituatie:
De leerling kent het begrip harder/zachter en weet waar de knop op de
tv/afstandsbediening zit.

 

Methode: poppenhoek,
speelgoedtelefoon, dramales, kringgesprek

 

Belemmerende/bevorderende
factoren:

 

Â

 

Binnen de taakjes kan degene die televisiedienst heeft
niet alleen aan/uit zetten maar ook hard/zacht zetten.

 

Stoelendans is een leuke manier om dit doel te
bereiken. Geef een kind de afstandsbediening en laat hem hard-uit (allerzachtst
zetten.

 

Dansen/bewegen op geluid. Maak bewegingen op hard
muziek en bewegingen op zachte muziek.

 

Bepaal samen/spreek samen af, wat je de limiet van
hard vindt.

 

Dit kan ook met de vraag wat vinden we samen té zacht.

 

Â

 

Â

 

Â

 

Niveau 5

 

1.02 Televisie/DVD

 

1.02 1 Herkent de verschillende zenders

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

Â

 

Â

 

Lesidee:

 

Doel: Herkent
de verschillende zenders

 

Beginsituatie:
De kijkt verschillende programma’s op tv.

 

Methode: schooltelevisie,
SMARTBoard

 

Belemmerende/bevorderende
factoren:

 

Â

 

Â

 

Â

 

Zender memory. Verzamel logo’s van zenders
(google-omroepblad). Van elk logo twee. Zoek dezelfde zenders bij elkaar. Je kunt hier ook een SMARTBoardles van maken.

 

Samen een omroepblad bekijken en de verschillende zenders
benoemen.

 

Lotto Lievelingsprogramma’s benoemen (plaatje) met de
zender (logo) erbij. Leg de twee juiste plaatjes bij elkaar.

 

Â

 

http://www.tvgids.nl/lijsten/verticaal#channel=1

 

Â

 

Â

 

Â

 

Niveau 5

 

1.02 Televisie/DVD

 

1.02 2 Benoemt zijn/haar favoriete dvd/video

 

Â

 

Â


Â

 

 Â

 

Lesidee:

 

Doel: Benoemt
zijn/haar favoriete dvd/video

 

Beginsituatie:
De leerling kijkt dvd’s thuis en/of op school

 

Methode: kringgesprek,
schooltelevisie, SMARTBoard. Werkblad top 5

 

Belemmerende/bevorderende
factoren:

 

Â

 

 Â

 

Alle kinderen benoemen hun favoriete dvd.

 

Samen stellen zij een top 10, 5 of 3 op! (bijgevoegd
werkblad voor top 5)

 

Elke week mag een ander kind zijn favoeriete dvd
meenemen om over te vertellen en/of te laten zien/samen kijken

 

Iedere jarigeÂ
mag een dvd naar keuze meenemen die wordt bekeken met elkaar.

 

Â

 

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

 1 ———————————————————————————————

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

2 ————————————————————————————————Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

 3 ————————————————————————————————

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

 4 —————————————————————————————————–

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

 5 —————————————————————————————————–
Â
Plak hier je plaatje

Â

Â

Niveau 6

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Benoemt zijn/haar favoriete tv-programma’s

Â

Â

Â

Â

 Lesidee:

Doel: Benoemt zijn/haar favoriete tv-programma’s

Beginsituatie: De leerling kijkt op televisie naar verschillende zenders en programma’s

Methode: kringgesprek, Â televisie, omroepgids, SMARTBoard, werkblad top 5

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

In de kring wordt gesproken over televisie kijken. Wat zie je het liefst? WE maken een top 5 best bekeken programma’s, geliefdste programma’s, meest favoriete programma’s.

Dit kan je natuurlijk ook doen voor de vijf spannendste, leukste, grappigste, engste, slechtste etc. programma’s.

Â

http://www.tvgids.nl/lijsten/verticaal#channel=1

Â

http://www.schooltv.nl/

Â

Â

Â

  top 5

favoriete tv programmma’s

Â

Â

Â

1 ____________________________

Â

Â


Â

2 ____________________________

Â

Â


Â

3 ____________________________

Â

Â


Â

4 _____________________________

Â

Â


Â

5 _____________________________

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Niveau 7

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Zet een video/dvd recorder aan en uit

Â

Â

Â

 Lesidee:

Doel: Zet een video/dvd recorder aan en uit

Beginsituatie: De leerling kent een video/dvd recorder.

Methode: video/dvd recorder, afstandsbediening

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

De leerling die televisiedienst/taak heeft kan ook de video/dvd aan/uit zetten indien deze gebruikt wordt.

Â

Â

Â

Â

Â

Niveau 7

1.02 Televisie/DVD

1.02 2 Kiest één programma om naar te kijken

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Lesidee:

Doel: Kiest één programma om naar te kijken

Beginsituatie: De leerling kent diverse televisie programma’s

Methode: televisie, omroepblad

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Â

Dit doel zal thuis meer kans van slagne hebben dan in een schoolse situatie.

Toch kan het wel.

Kijk op schooltv welk programma komt en op de andere zenders ook welk programma komt. Laat de leerling kiezen wat hij./zij wil kijken.

Â

Dit kan natuurlijk ook geoefend worden met dvd of via de computer (youtube) laat de leerling kiezen uit twee favoriete filmpjes.

Â

Met zijn tweeën is ook een optie. Nu moeten de twee overleggen welk programma. Filmpje het wordt.

Â

http://www.tvgids.nl/lijsten/verticaal#channel=1

http://www.schooltv.nl/

Â

Â

Niveau 8

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Zet een videoband/dvd aan en stopt deze weer met een afstandsbediening

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Lesidee:

Doel: Zet een videoband/dvd aan en stopt deze weer met een afstandsbediening

Beginsituatie: De leerling kent een dvd recorder/speler

Methode: dvd/video speler, afstandsbediening

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Mag een jarige een dvd meenemen dan mag hij ook de dvd speler aan/uit zetten.

Degene die televisie/dvd dienst heeft kan dit andere dagen doen.

Is er een presentatie tijdens een spreekbeurt of over een werkstuk dan kan de leerling ook zelf tussentijds stoppen als hij iets wil vertellen over het onderwerp.

Â

Â

Â

Niveau 8

1.02 Televisie/DVD

1.02 2 Herkent de zendersymbolen op de tv en de tv-gids

Â

 Â

Lesidee:

Doel: Herkent de zendersymbolen op de tv en de tv-gids

Beginsituatie: De leerling kijkt regelmatig tv. De leerling kent de tvgids

Methode: televisie, logo’s (google) televisiegids/omroepblad

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Â

Â

Tv zender logo memory. Maak een memory spel van de logo’s van de zenders.

Laat een logo natekenen van de favoriete zender.

Bedenk een eigen logo van een eigen zender.

http://www.tvgids.nl/lijsten/verticaal#channel=1

Â

Â

Niveau 9

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Wisselt een videoband/dvd

Â

Â

Â

Â

 Lesidee:

Doel: Wisselt een videoband/dvd

BeginsituatieDe leerling weet wat een dvd en dvd speler zijn. De leerling weet waar de dvd in moet en hoe deze vast te pakken.

Methode: dvd speler. Dvd, afstandsbediening

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Dit valt wederom onder taakjes. Degene die tv/dvd dienst heeft wisselt ook de dvd’s of haalt deze eruit en stopt ze erin bij afspelen en klaar zijn.

Â

Â

Â

Â

Niveau 9

1.02 Televisie/DVD

1.02 2 Kent verschillen tussen programma’s (kinderprogramma’s, programma’s voor volwassenen)

Â

Â

Â

 Lesidee:

Doel: Kent verschillen tussen programma’s (kinderprogramma’s, programma’s voor volwassenen)

Beginsituatie: De kinderen kijken tv zowel naar programma’s voor ouders als eigen programma’s

Methode: google, omroepblad, papier

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Een leuke sorteer oefening. Plak plaatjes (van google of uit de tv gids) en laat de kinderen deze sorteren op volwassen en kinder- programma’s.

Laat de kinderen twee collages maken. Een van kinderprogramma’s en een van volwassen programma’s. Ze zoeken nu zelf de plaatjes.

http://www.tvgids.nl/lijsten/verticaal#channel=1

http://www.schooltv.nl/

Â

Â

Â

Niveau 10

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Leert de kijkwijzersymbolen

Â

Â

Â

 Â

Lesidee:

Doel: Leert de kijkwijzersymbolen

Beginsituatie: De leerling weet wat de kijkwijzer is en doet.

Methode: kijkwijzer website, kijkwijzer symbolen, televisie, kringsituatie, in groepjes

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Maak een poster met de symbolen voor in de klas. Bespreek de symbolen

Zoek plaatjes van programma’s die bij de symbolen horen

Maak je eigen symbool (misschien mis je er nog een, bedenk er anders een)

http://www.kijkwijzer.nl/

Â

Â

Niveau 10

1.02 Televisie/DVD

1.02 2 Spoelt een videoband/dvd verder/terug

Â

Lesidee:

Doel: Spoelt een videoband/dvd verder/terug

Beginsituatie: De leerling

Methode: poppenhoek, speelgoedtelefoon, dramales, kringgesprek

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Wekelijks wisselen de leerlingen die tv/dvd dienst hebben. Tot een van de taken behoort ook het terugspoelen of doorspoelen.

Een leerling met spreekbeurt of werkstuk bespreking met presentatie kan dit natuurlijk ook doen.

Â

Â

Â

Niveau 11

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Neemt een programma op met de recordknop

Â

Â

Â

Â

Â

Lesidee:

Doel: Neemt een programma op met de recordknop

Beginsituatie: De leerling weet hoe de record knop er uitziet. De leerling weet dat een dvd speler kan opnemen.

Methode: dvd speler, afstandsbediening

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Dit doel kan behaald/geoefend worden indien er tijdens bijvoorbeeld schooltv programma’s of school (week) journaals onderwerpen voorkomen die je later nog een keer wilt bekijken samen.

Ook kan dit wanneer ernaar een programma niet gekeken kan worden op het moment dat het programma begint omdat er iets anders op het rooster staat of tussendoor komt.

Laat de leerlingen in beide gevallen het programma een keer opnemen.

Een leuke gelegenheid is rond sinterklaastijd als de club van sinterklaas dagelijks afleveringen uitzend die pas later bekeken kunnen worden.

Uiteraard kan men de kinderen bij dit doel ook leren dat er programma’s als ‘uitzending gemist’ bestaan.

http://www.uitzendinggemist.nl/

http://www.rtl.nl/xl/

Â

Niveau 12

1.02 Televisie/DVD

1.02 1 Stelt de video- of harddiskrecorder in om een programma dat nog moet komen op te nemen (datum, tijd, net)

Â

Â

Â

Â

Lesidee:

Doel: Stelt de video- of harddiskrecorder in om een programma dat nog moet komen op te nemen (datum, tijd, net)

Beginsituatie: De leerling kent de begrippen terug/vooruitspoelen en weet hoe een dvd speler werkt. Een leerling kan tijden (af)lezen.

Methode: dvd speler, televisie, afstandsbediening, gebruiksaanwijzing (bijgevoegd of online)

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Besteed hier een les aan. Hoe nemen we op. Laat de leerling(en) het zelf een keer ervaren.

Later kan een leerling die tv/dvd als taak heeft of die stage loopt die standaard als zijn taak instellen.

Â

Â

Â

Niveau 12

1.02 Televisie/DVD

1.02 2 Drukt juiste cijfercombinaties in om pagina’s te wisselen op teletekst

Â

Â

Lesidee:

Doel: Drukt juiste cijfercombinaties in om pagina’s te wisselen op teletekst

Beginsituatie: De leerling weet wat teletekst is.

Methode: kringsituatie, kleine groep, televisie, teletekst

Belemmerende/bevorderende factoren:

Â

Een aantal leerlingen mogen opgeven wat ze willen opzoeken. Dit kan in verschillende categorieën Te denken valt hierbij aan sport/voetbal, nieuws, weer, omroepen etc.

Bekijk welk nummer de pagina heeft en laat deze intoetsen op de afstandsbediening!.

Dit kan eventueel ook geoefend worden op de computer indien er geen tv aanwezig is.

Â

Â

Â

Â

http://nos.nl/teletekst/#100_01

Â

 Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â

Â
Â

Â

Â

Â

Â

Â

 

Â

Â

Â

Â

Â

Â

 

Â

 

Â

Â

Â
Â

Â

 

                                                                Â
                                                                                                                                                     Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

 

Â

Updated on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 4)


Attachments (21)
15.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
lightbox_opnemen_pauzeren.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
128465933204n032.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
20031031-kijkwijzer.gif – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
naamloos.png – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
0120_Sesamstraat.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
001543-9.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
familie.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
tvvroeger.gif – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
dvd-speler.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
favoriete_tv_programmas01.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
Top-5-Red.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
Vierkantje_om_op_te_tekenen.png – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
imagesCAE8SZNY.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
overzicht-nl.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
volume.png – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
Logitech%20afstandsbediening.png – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)
Televisie.jpg – on feb 23, 2013 by Wampie Le Comte (Version 1)

Geef een reactie