Lessen over reklame

lessen over reclame

Onze wereld is niet meer denkbaar zonder reclame. Waar je ook loopt, vaart, loopt, kijkt, zoekt, luistert, ruikt, voelt, bent…..overal is reclame! Onze zintuigen worden constant geprikkeld onze waarneming wordt op alle mogelijke reclame manieren beïnvloed zonder dat we het vaak in de gaten hebben.
Hier volgen daarom een aantal mediawijsheidlessen over reclame.

Les: reclame op kleding

 

Doel: Algemene oriëntatie reclame

Doelgroep: niveau midden/bovenbouw

Benodigdheden:

Digibord

Youtube filmpjes

Folders

Kranten/tijdschriften

Kleding

 

Kringactiviteit:

·Aanleiding kan zijn een petje/schoenen/trui/broek van een leerling met merkteken erop. (neem anders kleding mee)

(mediabewust)

Vraag wat dit betekent en of er meer kinderen zijn die dat op hun kleren hebben.

Hierna vragen naar kleding van broertjes en zusjes, ouders etc.

Op welke kleding vind je reclame?

Vraag of ze weten wat de reclame op kleding betekent.

Vraag of ze zelf ook reclame op hun kleren zouden willen maken en zo ja welke en waarom.

Zijn alle tekeningen op kleren reclame?

(verdieping naar media wijsheid – begrip)

Waarom maken mensen reclame op kleren?

Waarom dragen mensen reclame op kleren?

(verdieping naar mediawijsheid attitude)

Hoor je erbij als je geen reclame draagt op kleren?

Waarom dragen mensen verschillende reclame?

Verwerkingsactiviteit:

·Maak je eigen reclame op dit T-shirt (zie tekening)

·Je kunt natuurlijk ook echte T-shirts halen (Zeeman/Wibra)

Verwerkingsactiviteit:

·zoek nog meer merkkleding in folders

·zoek nog meer merkkleding op Google afbeeldingen

 

 
 
Plak hier de plaatjes van merkkleding die je gevonden hebt.
 

Les reclamefilmpjes

Doel: Algemene oriëntatie reclame

Doelgroep: niveau onder/midden/bovenbouw

Kringactiviteit:

·Aanleiding is reclamefilmpje van Mc Donalds op het digibord (http://www.youtube.com/watch?v=fGX0Q8SaRGg). Vraag of ze dit filmpje kennen en of ze weten wanneer de filmpjes komen (reclameblokken)

Laat de leerlingen het reclamefilmpje van Mc Donalds zien (reclame Mac Donald’s 2010).

 

 

Vraag of het filmpje kennen.

Vraag of ze wel eens bij Mc Donald’s komen.

Vraag hoe ze weten dat dit filmpje van Mc Donald’s is.

Kennen ze nog meer filmpjes van Mc Donald’s.

Kennen ze nog meer reclame?

(verdieping media bewust)

Welke reclame vinden ze zelf het leukst/spannendst/domst/saaist?

Waarom maakt Mc Donald’s dit filmpje?

Waar herken je reclame aan?

(verdieping naar media-attitude)

Wat maakt reclame leuk en niet leuk?

Is reclame op tv altijd leuk?

Zap je wel eens bij reclame?

(verdieping naar media gedrag)

Wat doe je als je reclame niet leuk vind?

Koop je ook dat wat je op reclame ziet? Waarom wel/niet?

Verwerkingsactiviteit:

·Zoek reclame logo’s van de reclame die je leuk/mooi vindt. (Google afbeeldingen/folders)

·Zoek reclamelogo’s van de reclame die je spannend/boeiend vindt.

·Zoek de reclamelogo’s van de reclame die je saai/niet boeiend vindt.

(twee werkbladen toegevoegd voor niveau hoog en laag)

 

Leuk

Spannend

Saai

Mooi

Leerzaam

Niet boeiend

 


Mijn top 10 reclame

1 ………………………….

2 ………………………

3 ……………………….

4 ………………………….

5 ………………………….

6 ………………………….

7 ………………………….

8 ………………………….

9 ………………………….

10 …………………………


Mijn top 3 leuke reclames

1

2

3

 
Les: reclamefolders

Kringactiviteit:

 


Rond Sinterklaas/kerst kan een aanleiding de speelgoed folders in de brievenbus zijn.

Leg de diverse folders en/of speelgoed catalogi in het midden van de kring. Je kunt ook van te voren vragen of de leerlingen zoveel mogelijk folders mee willen nemen.

Vraag of ze folders herkennen en weten waar ze vandaan komen.

Wat staat er in de folders?

Zijn er altijd zoveel folders in de brievenbus?

Hoe zien de folders eruit?

Wat doen jullie met de folders?

Wat doen je ouders met de folders?

(verdieping media bewust)

Waarom zijn er nu zoveel folders rond deze tijd?

Waarom maken de winkels zoveel folders?

Wat vind je van de folders/catalogi?

Wat voor kleuren gebruiken ze in de folders? (vrolijk-fel-roze voor meisjes)

Zien de folders/catalogi voor volwassenen er anders uit?

(verdieping attitude)

Koop je wel eens in die winkels?

Koop je nu vaker in die winkels?

Loop je wel eens zo naar binnen zonder iets te kopen?

Ziet de spullen uit de folders er net zo uit als in de winkels?

Zie je verschil tussen meisjes en jongens spullen? (stoer – meisjesachtig)

Waar lokken de folders je mee?

(verdieping gedrag)

Wat doe je met de folders?

Zorgen de folders ervoor dat je ook in die winkels gaat kopen?

Als je geen geld hebt om iets te kopen en je wilt graag iets hebben wat doe je dan?

Verwerkingsactiviteit:

·maak allemaal één bladzijde uit een folder,knip, plak, teken, het maakt niet uit en bundel al deze bladzijden bijeen.

Maak zo je eigen klasfolder.

·Bedenk een naam voor de winkel waar de catalogus/folder vandaan komt.

 

Les: Reclame die ik meeneem naar school.

Laat de kinderen allemaal iets eet/drinkbaars van thuis meenemen.

 

Leg alles in de kring.

·Wat zien we?

Maak een selectie van bijvoorbeeld; pakjes drinken, repen koek, snoep, chips……

·Welk pakje drinken ziet er volgens jullie het ‘aantrekkelijkst’ uit?

·Waarom?

·Welke zou je zeker kopen en welke zeker niet

·Zou de een ook lekkerder smaken dan de ander?

Doe ditzelfde met de andere categorieën.

(aanvullende vragen)

·Welke zou duurder zijn?

·Waarom denk je dat?

·Smaken de drankjes ook echt anders? (proef ze!)

Verwerkingsactiviteit:

·Maak een collage van de verschillende pakjes drinken. Plak ze op een groot karton en hang de collage op.

·Voor de bovenbouw kan je ook een echt vergelijkend warenonderzoek collage maken met de prijzen en meningen/cijfers/opmerkingen die ze geven erbij.

Verwerkingsactiviteit:

·Ontwerp je eigen pakje drinken en geef het een eigen verzonnen naam. (waarom juist die naam?)

·Ontwerp je eigen fles drinken en geef het drankje een eigen verzonnen naam. (waarom juist deze naam?)

Gebruik voor het ontwerpen plaatjes uit kranten/tijdschriften, stiften, kleurpotloden, gekleurd papier etc.

Pakje drinken:

 


 

Fles drinken:

 


Les: Winkels en reclame

Print logo’s uit van de bekendere winkels.

Neem folders mee van thuis (leerlingen zelf kan ook)

Leg alles in de kring

·Doe de logo test/quiz. (ook kinderen die niet kunnen lezen kunnen meedoen-je zult verstelt staan)
Welke logo’s ken je?

·Waar vind je die logo’s?

·Hoe komt het dat je die logo’s kent?

·Wat valt je op aan de logo’s? (kleuren-figuurtjes-vormen)

·Welke van de winkels is in jullie eigen buurt?

(verdieping begrip)

·Welk logo vind je het leukste?

·Waarom?

·Waarom hebben de winkels logo’s denk je?

·Als de logo’s veranderen zou je de winkel dan nog herkennen?

(verdieping attitude)

·welke kleuren zou je zelf gebruikt hebben in een logo?

·Zou je alleen kleuren of ook letters gebruiken? Waarom?

(verdieping gedrag)

·Waar kopen jullie de meeste boodschappen?

·Waarom?

·Let je op het logo?

·Waar zie je de meeste logo’s van? (op straat-op tv)

Verwerkingsopdracht in de kring:

·Sorteer de logo’s op soorten winkels (supermarkt-speelgoedwinkel-kledingwinkel-drogist etc.)

Verwerkingsopdracht:

·Maak een top drie favoriete winkels en plak de logo’s op het vel papier. Voor de bovenbouw: met de hele klas of in groepjes, kijk welke winkel het meest door iedereen bezocht wordt.

Verwerkingsopdracht:

·Ontwerp je eigen logo voor je eigen bedachte winkel

Logo’s:

 

 
 
 
 

 

 
 
 
 

 

Top drie favoriete winkels

 

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Wij komen het meest bij:

 

Meest bezochte benzinestation

 

 

 

 

 

 

 

Meest bezochte supermarkt

Meest bezochte drogist

 

 

 

 

 

 

Meest bezochte speelgoedwinkel

 

 

Mijn eigen logo:

 

 

 
Mijn eigen logo:
 
 
 
Mijn eigen logo:
 
 
Les: Reclame op auto’s/vrachtwagens
 

Zoek uit waar een rustige veilige plek is waar je met de groep of met een groepje leerlingen naar het verkeer kan kijken.


·Laat de kinderen letten op logo’s of teksten/plaatjes op vrachtwagens of vervoersbusjes.

·Blijf ongeveer een kwartiertje/half uurtje kijken.

·Vertel in de kring wat je allemaal hebt gezien.

·Hebben ze bekende merken/logo’s herkend?

·Waar komen de vrachtauto’s vandaan en waar gaan ze heen?

·Welk opschrift/welke kleur/ welk plaatje vond je het opvallendst/leukst/saaist.

·Rijden er veel van die vrachtauto’s?

Verwerkingsopdracht:

·Ga nog eens terug en laat ze de vrachtwagens tellen/ turven die reclame op hun vrachtauto hadden

·Laat ze de kleuren van de vrachtwagen doeken/trailers aangeven. (dit kan door schrijven maar ook door met kleurpotloden hokjes in te kleuren

·Laat ze de logo’s in de klas opzoeken die ze herkenden (Google of folders)

·Ontwerp je eigen vrachtwagen reclame.

 

 

Ontwerp je eigen vrachtwagen reclame:
 

Ik tel/turf/kruis …………vrachtauto’s met reclame:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kleuren van de vrachtwagens

Geel

rood

blauw

groen

oranje

paars

bruin

zwart

wit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het meeste zag ik:

 

kleur in.

 

De leukste kleur voor een vrachtauto vond ik:
 

kleur in
Les: Reclame en het winkelcentrum

Neem de leerlingen mee naar een winkelcentrum waar behoorlijk wat winkels zijn.

·Kun je aan de buitenkant zien welke winkel het is? (hoe die heet en wat er verkocht wordt?

·Wat voor soorten gevelreclame kom je tegen? (neonverlichting, uithangborden etc.)

·Dragen de mensen die in de winkels werken speciale kleding?

·Zie je binnen ook nog in welke winkel je bent? (logo’s e.d.)

·Waarom hangt de reclame aan de gevels denk je?

·Is de reclame belangrijk voor deze winkel?

·Waar vind je allemaal reclame op als je winkelt? (draagtasjes, bonnetjes, kleding, petje, naamplaatje)

·Heeft deze winkel speciale kleuren waaraan je de winkel kunt herkennen? (ikea= blauw geel AH= blauw wit etc.)

Verwerkingsopdracht:

Geef in de tabel aan welke reclame je allemaal tegenkwam.

Dit kan door middels van plaatjes plakken, tekenen of een kruisje zetten.

Verwerkingsopdracht:

 

Welke soort (gevel)reclame op winkels kwam je tegen? (tas, neonreclame, uithangborden,geschilderde gevelreclame,vlaggen)

 

 

 

 

 

 

Ontwerp je eigen reclame vlag

 


Ontwerp je eigen gevel reclame.

 

Les: Een product

Laat de kinderen iets meenemen uit de boodschappentas van thuis (afwasmiddel, koekjes, fles drinken etc.)van een bekend merk uit reclames.

·Bekijk de producten

·Hoe ziet het eruit?

·Wat kan het allemaal?

·Hoe geweldig is het product volgens de reclame makers? (bekijk de reclame op youtube of op de website van het productmerk)

·Waarom is het product beter dan alle anderen volgens hen?

·Waarom vinden de makers dat je het moet kopen?

·Hoeveel kost het product?

·Waar kan je het kopen?

·Vinden jullie het zelf ook beter dan andere zelfde producten van een ander merk?



 

Maak eens een filmpje over reclame (met moviemaker o.d.) Je zou een reclame filmpje kunnen maken waarin je reclame maakt over je eigen groep/klas!

Geef een reactie